Gaiakiri nr 9 – kevad/suvi 2025

GAIAKIRI 9

Üheksas Gaiakiri, mis on ühtlasi 2024/25 õa viies ning kajastab aprilli lõpu kuni juuni keskpaiga tegevusi, sisaldab:

KOOLIJUHI MÕTISKLUS

Leedotuled

Vanad eestlased teadsid, et jaani- ehk leedopäevaks on kevadtööd lõppenud ning algab heinaaeg. Ajad, kombed ja töövõtted muutuvad, aga päikesering keerleb ikka oma kindlat rada. Jaanipäevaks saavad ka koolis kevadtööd läbi ning lastel lõppeb õppimise aeg.

Suve hakul on tore saada kätte tasu tehtud töö eest tunnistuse näol. See on ka aeg ühiste pidude pidamiseks, et tähistada tehtud pingutusi ning tervitada rõõmuga valguse, soojuse ja puhkuse perioodi.

Suve kõrghetkeks on leedoaeg, mil päike püsib pesas ning valgus ja soojus valitsevad maad. Valguse pidu on alati tulede süütamisega tähistatud. Igas külas, linnas või taluõues süttivad lõkked. Nii oli see sajandeid tagasi ja on ka tänapäeval. Meie esivanemad teadsid, et sel ajal tuleb kindlasti minna tule äärde ja igaüks peaks tulele viima kasvõi ühe oksakese. Jaanitule suitsul on puhastav toime. Kes suitsust puudutatud saab, see on möödunud aasta õppetunnid selja taha jätnud ning saab puhta ja rõõmsa südamega uut päikeseringi alustada.

Toredat leedotulede aega kõigile Gaia peredele! Olgu meie südametes kergus ja meeltes puhtus ning toogu suve valgus meile väge järgmiseks päikeseringiks!

Marit Otsing-Saar
juhataja

ÜLEKOOLILISED SÜNDMUSED

5. mail oli meil koolis tegutsemas fotograaf – toimus klasside pildistamine. Loomulikult sai teha ka grupipilte, sõbrapilte ja portreefotosid, pildile püüti ka õpetajad. Lisaks ontlikele klassipiltidele valmisid ka naljapildid. Fotograafiks oli meie kooli lastele juba tuntud Kalju Parm, kes on muide klassipilte teinud üle 50 aasta. Oli lõbus päev täis sitse ja satse, cheese’i ja sarvi.

Gaia Kooli lastele tuli 6. mail külla Kanada üks parimatest suupillimängijatest – David Rotundo, kes on üks vägev suure hingega muusik. Töötoast, kus peamiselt bluusi viljelev David rääkis suupillist ja oma teekonnast suupilli mängimiseni, said osa 1., 2., 4., 6. ja 8. klassi õpilased. Artist esitas ka mõned lood, mängides suupillile lisaks kitarri ja ka lauldes. Saime teada, et David Rotundo ei ole ainult muusik – teda võiks nimetada ka unistamisõpetuse õpetajaks. Kaasahaaravate tegevuste ja inspireerivate lugude kaudu õpetas ta, kuidas endasse vaadata, oma potentsiaali avada, unistusi tuvastada ja need reaalsuseks muuta, kuidas suuremalt unistada, ületada takistusi, teha tegevusplaane ja säilitada edu saavutamiseks vajalikku motivatsiooni. Loodame, et kõigile kuulajatele jäi meelde, kuidas oma unistuste seeme kasvama panna ja kuidas järjekindla töö ja pühendumusega võib näiteks ühe väikese pilliga vallutada terve maailma või mistahes unistuse pärliks lihvida.

13. mail muutus kooli saal teatriks ning 1.-5. klass said osa Lasteteatri etendusest. Kaasa sai elada Villu Vonka sisemistele ja välimistele rännakutele. Seiklustes oli palju õpetlikku. Villu unistas uutest sõpradest ja sellest, kuidas inimestele rõõmu valmistada. Lahendus tundus käeulatuses, aga ometi pidi iga hea asja nimel ka pingutama. Villul tahtmist jagus.

7. mail, kui 9. klass tegi koolimajas ajugümnastikat ehk sooritas matemaatika lõpueksamit, toimus Kadrioru staadionil 1.-8. klassi kevadine spordipäev. Ilm oli küll päikseline, kuid väga külm. Vaatamata sellele olid kõik lapsed väga tublid, pingutati kõvasti ja püstitati ka isiklikke rekordeid. Alad olid ikka traditsioonilised: pallivise, kaugushüpe, 100m jooks ja 400m jooks. Lapsi ergutamas ja tulemusi mõõtmas oli palju õpetajaid, päeva alustanud väiksematel sportlastel ka lapsevanemaid. Kui keel oli juba vesti peal, sai kosutust igale klassile kingitud šokolaadist ja kaasa võetud piknikukraamist.

29. mail oli rahvakalendri järgi maa hingamise päev – maahingaus ehk Maaema sünnipäev, mil maa puhkab ja on suur püha. Sel imelisel päeval toimus Gaia Koolis tänukontsert Maja Aja Puudutus – tänasime oma Kadrioru maja selle kümne aasta eest, mis ta meid teenis. Tähistamaks neid viljakaid ja rõõmsaid aastaid kogunes koolipere nautima kontserti, kus esinesid nii praegused kui endised õpilased, õpetajad ja lapsevanemad. Kaasa sai elada tantsule ja laulule, rahvalikele pillilugudele ja klassikalisele klaverimängule. Kontserdi põimisid tervikuks mälestuskillud möödunud aegadest ja tegevustest. Spetsiaalselt kontserdi tarbeks valmis ka teemakohane regilaul, mida laulis kaasa kogu saal. Kontserdi lõpetas samuti ühiselt esitatud Gaia lapse laul.

Õpilastest, lapsevanematest, õpetajatest ja vilistlastest moodustunud publiku sõnul oli tänukontsert võimsaim üritus, mis Gaia Koolis on toimunud. Kontserdi stsenaariumi panid paika Aita Vaher ja Raine Lindepuu, spetsiaalse tunnusmuusika lõi Raimond Mägi, valgust ja heli võlus Kaimar Kolk, väiksemaid lapsi juhendasid Regina Herodes ja Pille Allik-Trepp. Pärast kontserti ootas kõiki väike amps ja võimalus sõpradega juttu puhuda kümne aasta jooksul armsaks saanud koolimaja ruumides.

Kontserdil sai teha ka annetusi. Kogutud raha eest soetame kooli muusikaklassi väikekandled. Konto on jätkuvalt avatud:
Gaia Hariduse Selts
Konto: EE022200221070581192
Märksõna: MUUSIKA

Tänulaul koolimajale

Tänan armas koolimaja
Et meid oled hoidnud kaua

Vundamendist võrsund vägi
Trepid tassind tibukesi

Põrand palli põrgatanud
Seinad sõelund salmikesi

Laulud lage liigutanud
Lambid lugusida loonud

Arutelud aknaid avand
Rõdud raalind rehkendusi

Kelder kunsti keerutanud
Köögis kooke küpsetatud

Kalad kõiki kaasa kiskund
Saladusi sosistanud

Hoovis hulkund hulgakesi
Peenrad poetand pojukesi

Tänan armas koolimaja
Et meid oled hoidnud kaua

/Laulu autor: Anna-Stina Lillemägi

6. juunil lõpetasime kooliaasta traditsiooniliselt ühise peoga Iru hiies. Tähistasime kooli lõppu ja suve algust, tänasime lapsi, vanemaid, õpetajaid ja kõike, mis elab. Ilm oli ilus, kuid puhus üsna külm tuul. Sellele vaatamata oli piduliste tuju hea ja kõik tundsid rõõmu kaunist loodusest, väiksemad lapsed jooksid ja mängisid. Nagu igal aastal, andis hiiepidu võimaluse meelde tuletada ka vanu kombeid. Kõlasid laulud, sai koos tantsitud, rahvalikke mänge mängitud, lugusid jutustatud, juttu aetud ja söödud kaasa võetud maitsvaid toite.

Peol hoidsid hoo sees kooli juhataja Marit Otsing-Saar ja rahvatantsuõpetaja Pille Allik-Trepp. Külas oli ka Katariin Raska, kes mängis lugusid toru- ja parmupillil ning tutvutas kooliperele neid pille. Nagu hiies ikka, oli esinemise võimalus olemas kõigil kogukonna liikmetel. Esmakordselt kasutas seda võimalust julge tüdruk, kes on alles järgmisest aastast Gaia Kooli tulemas. Mitmed klassijuhatajad andsid hiies oma klassile tunnistused. Sai ka osaleda väikekandle mängimise ja lõngast meisterdamise töötubades. Peo lõpuks lauldi koos Gaia lapse laulu, sooviti kõigile head suve ja laste koolivaheaeg sai alata.

Peale hiiepidu said osad õpetajad juhuslikult tuttavaks kohe Iru hiie kõrval toimetava väikeettevõtjaga, kes jagab meie kooliga sama maailmavaadet – see oli tore kokkusattumus ja pakub tulevikus ehk võimalusi ka koostööks.

Hiiepeo pildigaleriid vaata siit

Kuna meie armsaks saanud koolimajaga on omanikul edaspidi muud plaanid, siis tuli meil jätta seljataha kõik harjumuspärane, mis meid oli kümme aastat Kadriorus kandnud. Peale aktiivse õppetegevuse lõppu algas koolimajas hoogne koristamine ja pakkimine. Juuni keskpaigast vallutas maja kolimisfirma, kes hakkas uude majja vedama laudu ja toole, diivaneid ja riiuleid, patju ja arvuteid, kaustu ja raamatuid. Kõik toataimed sõitsid aga hoopis vahepeal Laiusele suvitama. Kogu koolipere on väga tänulik kolimise korraldamise eest haldusjuht Heli Piisangule ning kõigile õpetajatele ja lastele, kes pakkida aitasid! Uuel õppeaastal kohtume Vanalinnas!

KLASSIDE TEGEVUSED

Lihavõtted

Peale kevadvaheaega 21. aprillil kooli tulles oli esimene koolipäev lihavõttepühade teine püha. 1. klass tähistas seda meisterdades ja kunsti tehes. Pühademeeleolu jätkus ka veel 25. aprillil, kui munapühade ajaloost ja traditsioonidest tegid 1. ja 2. klassi lastele sisuka, põneva ja särava ettekande 7. klassi õpilased. Nad viisid läbi ka erinevaid mänge ja õuetegevusi Kadrioru pargis. Toimusid lõbusad võistlused, kus kõik lapsed said auhinna.


Karulaugu terviserajal

22. aprillil käisid 1. klassi õpilased Haabneeme klindiastangu maastikukaitsealal asuval Karulaugu terviserajal. Teejuhiks oli Raimo Tann, kelle lapsed nimetasid Kuningaks. Lubja klindiastang on vanim ja kõrgeim koht, mis kerkis veest umbes 11 500 aastat tagasi. 50 m kõrgusele klindiastangule on rajatud Põhjakonna trepp, kust retk alguse sai. Siksakitades järsul mäenõlval kulgeva valgustatud trepi piire oli vaid ühel pool ja teisele poole jäi mäe looduslik nõlv. Trepilt avanes lummav vaade, rajal oli ka jõulinnak ning nägi nõukogude ajal ehitatud massiivseid kütusemahuteid. Ja karulauku oli loomulikult raja ääres külluslikult!


Jooks, raamat ja roos

28. aprillil jooksis 1. klass Reidi tee jooksurajal jüriööjooksu tähistamiseks teatejooksu. Tänapäeval mitte enam nii sageli tähistatav üritus on Eestis igal aastal jüripäeva paiku (23.-28. aprill) toimuv teatejooks meenutamaks 1343. aasta Jüriöö ülestõusu. Sel päeval oli 1. klassiga toimetamas ka VEPA vaatleja.

Samal päeval tähistas 1. klass ka raamatu- ja roosi päeva (õige kuupäev on muidu 23. aprill). Püha sai alguse 1920. aastate lõpus Barcelonas, kus ühele raamatukaupmehele tuli idee suurendada kirjanduse mõju rahva hulgas, süvendada inimeste lugemisharjumust ning ühtlasi tõsta raamatumüüki – nimelt võiks sel päeval iga mees kinkida naisele roosi ning naine mehele raamatu. Idee levis ja kogus populaarsust.


Herbaarium

5.mail tuli 1. klassile külla Tallinna botaanikaaia teadur ja herbaariumi kuraator Merlyn Pajur, kes tutvustas oma tööd ja rääkis, kuidas teha herbaariumit. Ta rääkis herbaariumist üldiselt ja näitas, kuidas taimi säilitatakse, milline näeb välja üks herbaarleht ja mida taimi kogudes silmas pidada. Merlyn näitas ka herbaariumi näidiseid. Seejärel kogusid lapsed õuest taimi ning panid koos kuivama. Suure projekti raames valmis laste esimene korrektne herbaarleht ülase kohta.


Muuseumijooga

8. mail sukeldus 1. klass kunstiajaloosse ja tegeles Kadrioru kunstimuuseumis joogaga. Muuseumitund hõlmas liikumist, muuseumituuri ja praktilist kunstitundi. Kunsti tähelepanelikult uurides arendati detailide märkamist ning räägiti värvustest. Joogaharjutused aitasid nähtut ja kogetut kehaliselt läbi tunnetada ning soodustasid uute seoste tekkimist. Tunni lõpus joonistati värviküllaseid puuvilju.


Hakkab looma

9. mail osales 1. klass üle-Eestilises projektis “Hakkab looma”. Projekt kutsub üles kõiki eestimaalasi unistama elust aastal 2050. Nagu paljud teised koolid on seda teinud, unistasid õpilased koos oma klassiga. Unistamisprotsess haaras lapsed endasse ja kõik imelised unistused said kirja pandud.


Üllatus

12. mail jätkas 1. klass juba varasemast tuttava muuseumitundide sarjaga “Kõik tunded on lubatud”. Seekord võeti Miiamilla lastemuuseumis teemaks üllatus.


Lugemispuu ja raamatukohvik

19. mail toimus 1. klassi lastevanemate hommik, kus tähistasime Lugemispuu projekti lõppu ja pidasime raamatukohvikut. Pikalt kestnud lugemispuu projekti lõpu puhul tuli lapsi tunnustama ka kooli juhataja Marit Otsing-Saar. Samal päeval toimus ka raamatukohvik. Pered olid pesades ja iga laps sai ette lugeda oma lemmikraamatut. Meie klassis on väga palju andekaid ja loomingulisi lapsi, kellel on oskus lugusid välja mõelda. Võis ette lugeda ka lapse enda mõeldud loo – see oli vabatahtlik väljakutse noortele kirjanikele.


Karstialal

20. mail toimus matk Jõelähtmele. Maagilist Kostivere karstiala külastasid 1. ja 4. klass koos. Liikusime nii bussiga kui jalgsi: läbisime karstiala, kus Jõelähtme jõgi on loonud ainulaadse loodusnähtuse. Rebala keskus-muuseumi juures tutvusime muinasaegse kombestikuga. Jägala juga on Eesti suurim looduslik juga, kus uurisime kivistisi ja jõe ürgorgu. Vaatlesime Jägala jõe alamjooksul kahte omanäolist silda – Linnamäe hüdroelektrijaama silda ja kunagist piirivalve rippsilda. Retk võimaldas praktilise õppe kaudu lõimida mitmeid õppeaineid ja tutvuda Eesti ajaloo ja kultuuripärimusega, toetades laste üldist silmaringi.


Maa ja vesi

Juba varem alustatud 1. klassi projekt “Mis on vesi” sai viimasel õppeperioodil valmis. Lapsed koostasid teksti, mis on vesi. Iga laps andis oma panuse ja hiljem sündis sellest projekt, mis koosnes kauni käekirjaga kirjutatud seotud kirjas ärakirjast, mis oli kunstiliselt kaunistatud. Samasugune projekt valmis maikuus ka Maa kohta. Valmis töödest tegid lapsed näituse. 23. mail käis 1. klass ka “Maa” tunnis Kadrioru raamatukogus. Raamatukogutunnis tegid lapsed mõistekaardi Maa, tutvusid Maa-teemaliste raamatutega ja meisterdasid.


Klassiõhtu

23. mail toimunud 1. klassi klassiõhtul oli väga osalejaterohke ja äge vaba lava. Lapsed olid kodus ette valmistanud luuletusi, laule, tantse ja näidendeid. Muusikaõpetaja Raimond Mägi DJ-huviringi õpilane, särav 2. klassi DJ Christopher, mängis muusikat ning lapsed nautisid tantsimist. Suurt huvi pakkus ka DJ-puldi uurimine.


Pärimuskojas

2. juunil külastasid 1.-3. klass Lahemaa Pärimuskoda. Lapsed tutvusid õpitoas muinaseestlaste elu-olu ja käsitööga, koos tehti soovipaela rituaal. Lisaks räägiti õpilastele Lahemaa kandi lähiajaloost ja tutvustati pärimuskoja sünnilugu. Sai lambaid paitada ja toita.

Vaata Lahemaa Pärimuskojas käigu fotogaleriid siit


Kaunite kunstide päev

3. juunil korraldas klassijuhataja Regina Herodes lastele koolis suveteemaise kaunite kunstide päeva. See oli üleminek suvele ja samm teise klassi suunas – väike kunstiline õnnistus. Õpetajal oli kaasas põnevaid materjale, pärleid ja kangaid, kuhu sai käärid sisse lüüa. Toimusid erinevad käelised tegevused nagu voltimine, rebimine, maalimine, joonistamine ja meisterdamine.


Komeedi lasteaias

5. juunil käis 1.-3. klass Tallinna Komeedi lasteaias külas ja rahvatantsuga esinemas. Rahvatantsu tralli juhtis õpetaja Pille Allik-Trepp, meeleolu hoidis üleval ka eneseväljenduse õpetaja Aita Vaher. Jutustati lugusid, oli tantsuline ja meeleolukas päev. Gaia Kooli rahvatantsurühma jalakeerutamine innustas ehk nii mõndagi lasteaialast ka rahvatantsuga alustama.


Lõpupidu

6. juunil toimus kogu kooli pidu Iru hiies. Peo raames said 1. klassi õpilased kätte ka tunnistused, tehti kokkuvõtteid ja aeti juttu. Peale hiiepidu suunduti Viimsisse, kus mere ääres ühe õpilase kodu kaunis suures aias peeti oma klassi lõpupidu. Lapsed said palju vabalt mängida, oli võimalus käia tünnisaunas ja saunas, kõik said peale esimest kooliaastat mõnusalt olla ja tähistada.

Loomaaias

22. aprillil, kui 9. klassil toimus koolis eksam ja neid ei tohtinud segada, vedas noorematel klassidel ja nad said minna majast välja põnevatele õppekäikudele. 2. klass veetis toreda päeva Tallinna Loomaaias.


Munapühad

25. aprillil tegid 7. klassi õpilased 1. ja 2. klassi lastele munapühade ajaloost ja traditsioonidest sisuka, põneva ja särava ettekande. Nad viisid läbi ka erinevaid mänge ja õuetegevusi Kadrioru pargis. Toimusid lõbusad võistlused, kus kõik lapsed said auhinna.


Pirital

12. mail toimus 2. klassil loodusmatk Pirita jõeoru maastikukaitsealal ja Kloostrimetsa soo õpperaja külastus. Õpperajal tutvuti kaardiga ja kaardil kasutatud leppemärkidega, vaadeldi erinevates tingimustes ja kohtades kasvavaid taimeliike ning toodi näiteid inimese ja looduse koosmõju kohta. Ilm ja looduslikud vaated olid imeilusad!


Hakkasime näitlejateks!

22. mail toimus 2. klassi õpilastel eneseväljenduse tundides ettevalmistatud etenduse “Kole töö” salvestamine õpetaja Liia Kanemägi-Jõerand juhendamisel. Näidendis oli juttu sellest, kuidas üks töö muutus laisa pererahva juures kohe väga-väga koledaks, kui tööd kohe ära ei tehtud. Virga pererahva juures muutus töö aga ilusaks ja rõõmsaks.


Pärimuskojas

2. juunil külastas 1.-3. klass Lahemaa Pärimuskoda, kus tutvuti taluelu rütmi ja keskkonnaga, toideti lambaid ja tutvuti ühe väga targa karjakoeraga, mängiti vanu mänge, tutvuti traditsioonilise puukäsitööga, punuti lõngapaelu hiide soovipuule kinnitamiseks ja külastati muistset pühapaika.

Vaata Lahemaa Pärimuskojas käigu fotogaleriid siit


Rakett69

3. juunil osalesid 2. ja 3. klass Rakett69 Teadusstuudiod töötoas, kus sai üle korratud matemaatikas aasta jooksul õpitud mõõtmise ja mõõtühikute teemad. Rakett69 telesaate stiilis mänguline ja tempokas sessioon koosnes erinevatest praktilistest ülesannetest: kangkaalu ehitamine, ostukorvi maksumuse arvutamine ja oma kehaga vahemaa mõõtmine. Programmi eesmärgiks oli toetada laste probleemilahendusoskuste kujunemist ja meeskonnatööd.


Kalaretkel

4. juunil võeti ette 2. klassi esimene ühine kalaretk Aegviitu. Kohale sõideti rongiga. Koos sai veedetud mõnus päev Aegviidu puhkekeskuse matkaradadel kulgedes, järve paadisillal kala püüdes ja piknikku pidades. Kuna kalapüügi puhul on tegemist spordialaga, oli kaasas kehalise kasvatuse õpetaja Taivo Püi, kes kalapüügivõistlusi siiski korraldama ei hakanud, vaid kalapüük toimus “püüa ja vabasta” meetodil. Lapsed püüdsid järvest kokre ja ahvenat ja vabastasid peale kaladega tutvumist need taas järve. Paljudel sai sellel päeval tehtud ka esimene suplus sellel suvel, sest vesi ei ole kunagi liiga külm, kui sa oled laps – seda teadsid 2. klassi õpilased oma kogemuste põhjal täpselt öelda!


Komeedi lasteaias

5. juunil käis 1.-3. klass Tallinna Komeedi lasteaias külas ja rahvatantsuga esinemas. Rahvatantsu tralli juhtis õpetaja Pille Allik-Trepp, meeleolu hoidis üleval ka eneseväljenduse õpetaja Aita Vaher. Jutustati lugusid, oli tantsuline ja meeleolukas päev. Gaia Kooli rahvatantsurühma jalakeerutamine innustas ehk nii mõndagi lasteaialast ka rahvatantsuga alustama.

Muuseumijooga

30. aprillil sukeldus 3. klass kunstiajaloosse ja tegeles Kadrioru kunstimuuseumis joogaga. Muuseumitund hõlmas liikumist, muuseumituuri ja praktilist kunstitundi. Kunsti tähelepanelikult uurides arendati detailide märkamist ning räägiti värvustest. Joogaharjutused aitasid nähtut ja kogetut kehaliselt läbi tunnetada ning soodustasid uute seoste tekkimist. Tunni lõpus joonistati värviküllaseid puuvilju.


Esmaabi

Mai alguses otsustas klassijuhataja Regina Laanetu-Sild kutsuda külla kellegi, kes räägiks lastele, mida teha, kui on juhtunud õnnetus ja keegi on viga saanud. Selleks sobis hästi kooliõde Olga Kim, kes õpetas lastele põhilisi esmaabivõtteid. Õpilased said ka ise kõike järgi proovida.


Pärimuskojas

2. juunil külastas 1.-3. klass Lahemaa Pärimuskoda, kus tutvuti taluelu rütmi ja keskkonnaga, toideti lambaid ja tutvuti ühe väga targa karjakoeraga, mängiti traditsioonilisi mänge, tutvuti traditsioonilise puukäsitööga, punuti lõngapaelu hiide soovipuule kinnitamiseks ja külastati muistset pühapaika.

Vaata Lahemaa Pärimuskojas käigu fotogaleriid siit


Rakett69

3.juunil osalesid 2. ja 3. klass Rakett69 Teadusstuudiod töötoas, kus sai üle korratud matemaatikas aasta jooksul õpitud mõõtmise ja mõõtühikute teemad. Rakett69 telesaate stiilis mänguline ja tempokas sessioon koosnes erinevatest praktilistest ülesannetest: kangkaalu ehitamine, ostukorvi maksumuse arvutamine ja oma kehaga vahemaa mõõtmine. Programmi eesmärgiks oli toetada laste probleemilahendusoskuste kujunemist ja meeskonnatööd.


Komeedi lasteaias

5.juunil käis 1.-3. klass Tallinna Komeedi lasteaias külas ja rahvatantsuga esinemas. Rahvatantsu tralli juhtis õpetaja Pille Allik-Trepp, meeleolu hoidis üleval ka eneseväljenduse õpetaja Aita Vaher. Jutustati lugusid, oli tantsuline ja meeleolukas päev. Gaia Kooli rahvatantsurühma jalakeerutamine innustas ehk nii mõndagi lasteaialast ka rahvatantsuga alustama.

Looduse rüpes

Kui 22. aprillil veetis 4. klass toreda päeva Tallinna Loomaaias, kus vaadati üle loomariigi esindajad, siis 12. mail sukelduti taimede maailma. Nimelt käisid neljandikud koos vene keele õpetaja Dmitri Djuženkoviga Üksnurmel meie kooli sõbra Reeli Ungersoni juures. Õpilased istutasid ja kastsid erinevaid juur- ja köögivilju. Mõningaid võrseid said maitsta ka. Lisaks sellele tegi Reeli õpilastele tunni, kus rääkis teraviljadest ja köögiviljadest. Reeli pakkus lahkesti söögiks aedmaasikaid ja kultuurmustikaid. Vahepeal said õpilased õues joosta ja üksteist veega pritsida. Tuju oli kõigil hea.


Karstialal

20. mail toimus matk Jõelähtmele. Maagilist Kostivere karstiala külastasid 1. ja 4. klass koos. Liikusime nii bussiga kui jalgsi: läbisime karstiala, kus Jõelähtme jõgi on loonud ainulaadse loodusnähtuse. Rebala keskus-muuseumi juures tutvusime muinasaegse kombestikuga. Jägala juga on Eesti suurim looduslik juga, kus uurisime kivistisi ja jõe ürgorgu. Vaatlesime Jägala jõe alamjooksul kahte omanäolist silda – Linnamäe hüdroelektrijaama silda ja kunagist piirivalve rippsilda. Retk võimaldas praktilise õppe kaudu lõimida mitmeid õppeaineid ja tutvuda Eesti ajaloo ja kultuuripärimusega, toetades laste üldist silmaringi.


Inimene ja tervis

4. klass käsitles sel kevadel väga põhjalikult ja praktiliselt inimese ja tervise teemat. Innovaatiline klassijuhataja Maili Trees tegi kõik lastele “puust ja punaseks” ja enamgi veel. Koos segati näiteks kokku veri ja söödi see ära! See maitses magusalt, kuna koosnes glükoosisiirupist ja kirsikompoti vedelikust (vereplasma), kompotikirssidest (punased verelibled), väikestest vahukommidest (valgelibled) ja hommikusöögihelvestest (vereliistakud). Lisaks uuriti töötavat käemudelit ja kopsumudelit, kus “diafragmat” tõmmates täitusid kopsud õhuga. Sealjuures esindas üks kops (lilla õhupall) suitsetaja kopsu, mis nii kergesti õhuga ei täitunud. Uurimisele ja katsetamisele tulid ka pesemata käed. Oh seda elevust, kui õpilased mööda koolimaja ringi jooksid ja kohti otsisid, kus enda käed katsete tarvis võimalikult mustaks teha! Pärast muidugi said käed korralikult sooja vee ja seebiga ära pestud ja katsetatud ka seda, kuidas pisikud (ehk katses vee peal hõljuv jahvatatud must pipar) seepi kartsid. Tehti ka selline katse, kumb enne hallitama läheb – kas puhta käega võetud saiaviil või see, mida mustade kätega on katsutud. Lisaks osaleti Tervisemuusemis programmis “Minu muutuv mina” ning külalisõpetajad rääkisid nii poistele kui ka tüdrukutele seksuaalteemadest.

Vaata 4. klassi inimese ja tervise teemade väikest fotoülevaadet siin


Klassiöö

Võttes eeskuju paljudest teistest klassidest korraldas ka 4. klass klassiöö ehk veetis öö koolimajas. Ettevalmistused algasid juba 2. juuni päeval, kui lapsed tassisid kogu koolimaja pealt kokku kõik padjad, kott-toolid ja matid, et nendest klassi kaks onni ehitada – üks poistele ja teine tüdrukutele.


Skypargis

3. juunil võtsid inglise ja hispaania keele õpetaja Gerta Karasevitš ja klassijuhataja Maili Trees neljandikega ette Skylab’i ja Skypargi külastused. Käed-külge teaduskeskus Skylab oli suur elamus, kus oli põnev atraktsioone avastada, ennast testida ja klotsidest ehitada. Skypargi batuutidel sai viimsegi kooliaasta kübeme endalt maha raputada.


Aegnal

4.-5. juunil võtsid neljandikud koos klassijuhataja Maili Treesi ja lapsevanematega ette retke Aegna saarele. Tutvuti saare loodusega, võeti ette matk ja veedeti öö kämpingus. Lapsed läbisid Aegna loodusmaja programmi, mis tutvustas neile metsatüüpe, rannikumere elustikku, maastikukaitseala, saare kujunemislugu ja merekeskkonna probleeme. Loomulikult ei saanud külastamata jätta Aegna Meelearenduskeskust, kus 4. klassi õpilasi võttis soojalt vastu esimene eestlasest ordineeritud theeravaada koolkonna Buddha munk. Muuhulgas tegid lapsed autohüpnoosi ja said käepaelad mantraga “Kõik, mis teed, tuleb sulle tagasi”. Saarel kohati ka rebast, kes oli Buddha munkade poolt peaaegu ära kodustatud!

Kevadega õue

Ilusamate ilmade saabumisega hakkas 5. klass aina rohkem õues käima. 22. aprillil käidi koos lapsevanem Äliga Rocca al Mare Vabaõhumuuseumis ekskursioonil. 12. mail peeti matemaatikaõpetaja Mari-Liis Kolkiga piknikku. Ja õuetunde tehti muidugi ka klassijuhataja Anni Silmaga.


Kiviaja teematund

30. mail käisid 5. klassi õpilased Muraste Looduskoolis Kiviaja teematunnis. Õpilased tutvusid püstkojaga ja tegid ringkäigu metsas. Uuriti erinevaid puu- ja taimeliike ning vaadeldi loomaluid ja -sarvi, istuti lõkke ümber ja aeti juttu. Õpilastele teematund meeldis, ainult neid tegevusi, mida ise teha sai, oleks võinud rohkem olla. Õpilaste osalemine teematunnis sai teoks tänu SA Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) toetusele.


Kinos

Suvise projektinädala esmaspäeval, 2. juunil käisid 5. klassi õpilased koos eesti keele ja kirjanduse õpetaja Andreas Eerikuga kinos.


Naissaarel

5. klass käis 3.-4. juunil koos klassijuhataja Anni Silma ja kunstiõpetaja Helena Karuga Naissaarel lõpureisil. Tore laevareis sai alguse Piritalt. Saarel sõideti kastiautoga, tutvuti saare vaatamisväärsustega, matkati ja lõbutseti rannas. Olid meeleolukad päevad imeilusal saarel täielikus internetivabaduses. Lapsed suhtlesid ka teiste Naissaarele tulnud koolide õpilastega, mängisid võrkpalli ja tänu suurepärasele ilmale ka ujusid.


Külaline

5. juunil käis Gaia Koolis muusikaõpetaja Raimond Mägi kutsel külas Diana Kaldoja, kes rääkis 5., 6. ja 9. klassi õpilastele aju supervõimetest, täpsemalt eneseregulatsioonist ja metakognitsioonist. Diana on ennastjuhtiva õppija teema entusiast, kes jutustas lastele enda kogemustest õppija, õpetaja ning lapsevanema vaatest. Diana andis õpilastele kaasa ka praktilisi nippe ja harjutusi, mida edaspidi kasutada.

Ettevõtluse töötoas

6.klass osales TalTechi Põhja-Ameerika teabekeskuses töötoas “Idee ja teostus – ettevõtluse töötuba”, mille sai auhinnaks plakatikonkursil “Minu unistuste homne” osalemise eest. Töötoas uuriti, mis on ettevõtlikkus ja milles seisneb ärimudeli loogika. Tehti meeskonnatöö harjutusi. Pildil on meeskond, kes ehitas kõige kõrgema torni.


Kokkamas

12. mail õppisid kuuendikud koos õpetaja Heli Piisanguga inimeseõpetuse tunni raames Katrin Aedma juhendamisel Kalamaja muuseumis valmistama toitu kikerhernejahust. Köögis käis asjalik toimetamine ja kõhud said mõnusalt täis.


Teatris ja kinos

20. mail käis 6. klass Eesti Noorsooteatris vaatamas etendust “Kõik ägedad asjad”. See on lugu täiskasvanuks saamisest, elu keerdkäikudega leppimisest ja sellest, et isegi siis, kui on kõige pimedam, paistab tunneli lõpust alati valgust. Kultuurielamusi oli veel – juunikuu projektinädala esmaspäeval käis 6. klass ka kinos.


Tasemetöö

22. mail tegid 6. klassi õpilased sotsiaalainete tasemetööd. Sotsiaalained on inimeseõpetus, ühiskonnaõpetus ja ajalugu. Aineteülese tasemetööga mõõdeti järgmisi õpilaste sotsiaalvaldkondliku pädevuse aspekte: suhtlemine ja koostöö, ühiskond ja kodanik ning info hankimine, kasutamine ja loomine. Lisaks teadmisi ja oskusi hindavatele ülesannetele sisaldas töö ka hoiakute ja väärtuste küsimustikke. Aitäh õpilastele tasemetöös osalemise eest!


Rattamatkal

3.-4. juunil võttis 6. klass ette rattamatka marsruudil Rakvere-Rutja (30 km) ja Kunda-Rakvere (26 km). Tallinnast sõideti Rakverre rongiga. Rakveres käis 6. klass linnuses, kus sukeldus keskaegsetesse seiklustesse. Tutvuti keskaegsete relvade ja muu põnevaga, lõbutseti mängualal. Kõike sai ise järele proovida, muuhulgas ise püssirohtu valmistada.

Rattasõidul oldi kiired: esimesel distantsil kujunes keskmiseks kiiruseks 18 km/h, teisel 22 km/h. Retke elamuste hulka mahtus ka karastav suplus ja seiklusraja läbimine. Palju päikest, ühiseid söömaaegu ja toredaid mälestusi – oli meeldejääv lõpureis.


Külaline

5. juunil käis Gaia Koolis muusikaõpetaja Raimond Mägi kutsel külas Diana Kaldoja, kes rääkis 5., 6. ja 9. klassi õpilastele aju supervõimetest, täpsemalt eneseregulatsioonist ja metakognitsioonist. Diana on ennastjuhtiva õppija teema entusiast, kes jutustas lastele enda kogemustest õppija, õpetaja ning lapsevanema vaatest. Diana andis õpilastele kaasa ka praktilisi nippe ja harjutusi, mida edaspidi kasutada.

Munapühad

25.aprillil tegid 7. klassi õpilased koos klassijuhataja Raili Poolaga 1. ja 2. klassi lastele munapühade ajaloost ja traditsioonidest sisuka, põneva ja särava ettekande. Noored viisid läbi ka erinevaid mänge ja õuetegevusi Kadrioru pargis, korraldades väikestele kooliõdedele ja -vendadele lõbusad võistlused, näiteks munade veeretamise.


Raamatujagamine

7. klassi õpilased viisid sel kevadel raamatuid, mida meie koolis enam vaja ei läinud, Kadrioru pargis asuvasse Vabariigi Presidendi poolt avatud raamatujagamise kappi. Mõned õpilased leidsid kapist endalegi huvitava raamatu lugemiseks.


Rõõmus kooli lõpp

Läti veepargis

Kooliaasta lõpu lähenedes võttis 7. klass ette palju toredat. 5. mail käidi põgenemistoas ning 23. mail kinos. Nii mais kui juunis toimus ka palju õuetunde, mis alati koolipäevi rikastavad. 2. juunil külastati koos bioloogiaõpetaja Ülle Sillasooga Tallinna Loomaaeda. 3.-5. juunil suunduti Eestist välja ja sõideti koos klassijuhataja Raili Poolaga lõunanaabrite juurde, et avastada Riiat. Külastati ka vee peal hõljuvat veeparki, kus kõigil oli ülilõbus.

Animatsioonid

8. klassi õpilased osalesid 22. aprillil TalTechi Põhja-Ameerika teabekeskuse töötoas, kus nad õppisid animatsioonide loomist. Töötoas valmis neli vahvat lühianimatsiooni. Töötuba oli õpilastele auhinnaks plakatikonkursil “Minu unistuste homne” osalemise eest. Lisaks tehti ringkäik ülikooli õppehoonetes ja tutvuti üliõpilaste tegemistega.


Nigulistes

23. aprillil, roosi- ja raamatupäeval, käis 8. klass kirjandusetundide raames Niguliste kirikus muuseumitunnis, mille viis läbi 3. klassi õpetaja Regina Laanetu-Sild oma kunstiõpetaja õpingute praktikana. Tegemist oli tunniga, mis viis õpilased tagasi süngesse keskaega, tutvustades keskaja kombeid, kiriku arhitektuuri ning andes ülevaate kiriku olulisusest ja kujunemisest. Regina sai muuseumituuriga suurepäraselt hakkama, õpilased kuulasid hoolikalt, lahendasid muuseumitunni testi suurepäraselt ning mõlgutasid mõtteid ka pärast tundi. Pärast muuseumitundi läksid õpilased Niguliste kiriku torni, kuid eelistasid uhke lifti asemel minna üles jala. Kirikutornist oli näha ka Gaia Kooli uus koolimaja Harju tänaval – see pakkus paljudele elevust ja rõõmu.


Raamatujagamine

8. klassi õpilased viisid sel kevadel raamatuid, mida meie koolis enam vaja ei läinud, Kadrioru pargis asuvasse Vabariigi Presidendi poolt avatud raamatujagamise kappi. Mõned õpilased leidsid kapist endalegi huvitava raamatu lugemiseks.


Karjäärinõustamine

Et noored saaksid hakata sättima selgemaid tulevikuplaane, toimusid 15. ja 22. mail koolimajas 8. klassi õpilastele individuaalsed karjäärinõustamised. Külla tulid kogenud Eesti Töötukassa Karjäärikeskuse nõustajad Sirje ja Merike, kellega iga õpilane sai arutada, millised ametid oleksid kõige huvitavamad ja sobivamad ning millist teed pidi nendeni jõuda.


Klassiöö

23.-24. mail toimus 8. klassi viimane klassiöö koolimajas, kust tuleb nüüd ära kolida. Lisaks mängudele, söömisele ja jutuajamisele koolimajas käidi Inglirannas päikeseloojangut nautimas.


Peetri Koolis

28. mail käis neli 8. klassi õpilast koos vene keele õpetaja Dmitri Djuženkoviga külas Peetri Koolis, kus nad tutvusid 7. klassi õpilaste ning Peetri Kooli vene keele õpetaja Niinaga. Sai suheldud, mängitud, teed joodud ja vene keelt harjutatud.


Tutipeo korraldamine

Et selle aasta 9. klassi põhikool saaks lõbusa punkti, valmistas 8. klass koos klassijuhataja Dmitri Djuženkoviga üheksandike ette toreda tutipäeva, mis toimus 30. mail. Koostati tore Kahoot! ning korraldati ühine kokkamine ja piknik.


Rootsi kruiis

Kaheksandikud jätkasid oma klassi traditsiooni ja sõitsid juba kolmandat aastat koos Stockholmi kruiisile. 2.-4. juunil nauditi laevasõitu Baltic Queeni pardal. Stockholmis kohapeal käis osa klassi imeilusas ja vahvas Skanseni vabaõhumuuseumis, teine osa veetis aega Stockholmi kesklinnas ja vanalinnas.


Füüsika õuetund

5. juunil toimus projektinädala raames füüsika ja vene keele lõimitud tund Kadrioru pargis füüsikaõpetaja Vahur Lutsu ja vene keele õpetaja Dmitri Djuženkoviga. Õpilased lugesid nii eesti kui vene keeles kokku, mitu trepiastet on Kumu-tagusel trepil, kui kõrged trepiastmed on, mõõtsid treppidest üles saamiseks kulunud jõudu jne.

Eksamid

Viimane õppeperiood möödus põhikooli lõpuklassil eksamite tähe all. Toimus ka hulganisti eksamieelseid konsultatsioone. Kohe peale vaheaega, 22. aprillil, sooritati eesti keele lõpueksam. Edasi ootas kõiki ees 7. mai matemaatika eksam. Ning 12.-13. mail tehti valikeksameid. Traditsiooniliselt valis palju õpilasi inglise keele eksami, mille suulist osa tehti veel ka järgmisel päeval. Lisaks sooritati eksamit ka füüsikas, bioloogias, geograafias ja ühiskonnaõpetuses. Kõik õpilased olid väga tublid ja andsid endast maksimumi, saadi ka väga häid tulemusi.

Loodame, et sisseastumiskatsed ja -vestlused lähevad hästi ja kõik saavad soovitud koolidesse sisse. Kellele sobib e-õpe, saab õpinguid jätkata Gaia Kooli e-gümnaasiumis, kus saab ise kujundada oma õpirada ning valida õppimiseks aega ja kohta.


Tutipidu

Et põhikool saaks ikka korralikult lõbusa punkti, toimus 30. mail tutipidu. Enamus üheksandikke olid ennast riietanud traditsiooniliselt nii lapselikult kui võimalik ja loomulikult haaranud kooli kaasa ka väiksemaid ja suuremaid veepritse. Veesõda soodustas ilus ilm ja kooli töötajatel tuli märgade põrandate osas sel päeval lihtsalt silm kinni pigistada. Kooli hoovis käis noortega veesõda pidamas ka õppejuht Raili Poola isiklikult, kes pidi veest tilkudes lõpuks oma kaotust tunnistama. 8. klass koostas endast aasta vanematele toreda Kahoot!´i ja viis läbi ühise kokkamise. Pärast peeti Kadrioru pargis piknikku ja lustiti mänguväljakul. Veel õhtul hõljus koolimajas üheksandike poolt küpsetatud brownie’ isuäratav lõhn…


Lõpureis

Linnanmäki

9. klass sõitis 2.-4. juunil lõpureisile Helsingisse. Sõit toimus Megastari laevaga, mis oli pilgeni täis kooliõpilasi. Ööbiti mugavas Radissoni hotellis Espoos, mis on Helsingi äärelinn. Ühendus Helsingi kesklinnaga on metroo abil kiire ja mugav. Õpilaste tähtsündmus oli lõbustuspargi Linnanmäki külastus. Ilm oli päikseline, lustimist jätkus terveks päevaks. Muul ajal eelistasid õpilased linna huviväärsustega tutvuda iseseisvalt. Klassijuhatajad Hillar Kroon ja Mirjam Hakkaja käisid elamustejahil uues Paradokside muuseumis. Õpilaste arvates oli reis tore, pingevaba ja huvitav.


Külaline

5. juunil käis Gaia Koolis muusikaõpetaja Raimond Mägi kutsel külas Diana Kaldoja, kes rääkis 5., 6. ja 9. klassi õpilastele aju supervõimetest, täpsemalt eneseregulatsioonist ja metakognitsioonist. Diana on ennastjuhtiva õppija teema entusiast, kes jutustas lastele enda kogemustest õppija, õpetaja ning lapsevanema vaatest. Diana andis õpilastele kaasa ka praktilisi nippe ja harjutusi, mida edaspidi kasutada.


Põhikooli lõpuaktus

13. juunil peeti meie koolimajas, kust peame ära kolima, viimane lõpuaktus: piduliku punkti sai põhikooli 5. lennu õpilaste koolitee. Kaskedega kaunistatud saali astusid sisse kenad noored inimesed. Üheskoos lauldi Eesti hümni ja kuulati andekate koduõppe õpilaste pillilugusid. Klassijuhatajad ja koduõppe koordinaatorid pidasid tiivustavad kõned ja saatsid noored edasisele teele südamest tulnud parimate soovidega. Üks kiitusega lõpetajatest, Tristan, pidas hoogsa kõne, mille järel aplaus ei tahtnud vaibuda. Seejärel tänas kooli juhataja Marit Otsing-Saar personaalselt kõiki 9. klassi õpetajaid. Lapsevanemate nimel tegid südamliku sõnavõtu Mailille ema Elery ja koduõppe lapsevanem Mats.

Lõpetajaid oli kokku 29 õpilast, neist 14 koduõppe lapsed. Kaks õpilast lõpetasid kiitusega. Peale aktust täitus saal rõõmsa õnnitlemissuminaga. Tehti ka klassi- ja grupipilte ning söödi koos torti ja maasikaid. Lõpuaktuse ametlik fotograaf oli Kalju Parm. Vaata lõpuaktuse pildigaleriid ja telli fotosid siit: www.pildipood.ee (parooli leiad Stuudiumist).

Niguliste muuseumis

Meie e-gümnaasiumi õpilastel on ka kontaktõppe päevi. Enamasti toimuvad need koolimajas, kuid mõnikord viivad tegevused ka mujale. 14. mail külastasid 10. klassi õpilased Niguliste kirikut ja osalesid muuseumitunnis. Tutvuti keskaegse kunstiga ja imetleti kirikutornist avanevat vaadet Tallinna vanalinnale.

Uurimistööde kaitsmine

24. aprillil toimus 11. klassi uurimistööde kaitsmine. Meie uues ja alles arenevas gümnaasiumis oli sel aastal kaitstavaid töid kolm. Elanore töö käsitles erinevaid seisukohti emotsionaalse kogemuse peegeldumisest unenäomaailmas. Laura andis ülevaate kirivöö kudumise ja kandmise traditsioonist. Ning Anu uurimisteemaks oli struktureeritud jalgpalli treeningtund 12-14-aastastele poistele.

PROJEKTIKAJA

Green Connection lõpukohtumine Leedus

Läbi kahe aasta kestnud Nordplus Junior projekt Green connection sai kokku võetud viimase projektikohtumise ajal, mis toimus Visaginases 7.-12. juuni.

Projekti peamine fookus oli rohelise elu- ja õpikeskkonna hoidmisel ja rakendamisel partneriks olnud Leedu, Eesti, Läti ja Islandi koolides. Üheskoos avastati uut ja huvitavat, mida tulevikus ka enda koolis rakendada. Leedu kool Visaginases on juba aastaid osalenud kohalikes teadusprojektides, kus lastel on võimalus ise avastada ja leiutada ning praktiliselt ka midagi valmis teha, näiteks digilennukid! Mudel nagu mudel ikka, aga juhitakse puldiga.

Projektikohtumise käigus nägimegi palju puhast ja kaunist loodust, ökofarme ja mesilaste maailma, saime jätkuvalt kinnitust, et roheline eluviis on võimalik ja jätkusuutlik ning me oleme õigel teel.

Reisiseltskonnas oli nii õpetajaid kui lapsevanemaid ja koostööpartnereid. Kindlasti soovime koostööd jätkata ka tulevikus.

Projekti rahastab Nordplus Junior.


Õpetajate koolituspäevad

Gaia Kooli õpetajate kooliaasta lõppes mõnusa külaskäiguga Lõuna-Eestisse 16.-18. juunil. Külastasime sõpru Leiutajate Külakoolis ja Tartu Erakoolis. Tutvusime ökoehitusega ja kogesime koostööd hobustega imelises Hobukooli Pargis. Jalutasime koos Ahto Kaasikuga Hinni kanjonis. Visualiseerisime õpiraja järgmisteks Gaia kooliaastateks. Õhtul aga nautisime suitsusauna ning julgemad hüppasid ka kiirevoolulisse Pärlijõkke.

Täname Sänna Kultuurimõisa ja Leiutajate Külakooli külalislahkuse ja mõnusa eluaseme eest ning imelist toiduvalmistajat Sille Seeri väekate ja värviliste taimetoitude eest! Õpetajate reis Lõuna-Eestisse toimus Erasmus+ projekti Rethinking Learning raames ja seda kaasrahastas Euroopa Liit.

EDULOOD

Jooksmine

18. mail toimusid Kadrioru staadionil teatejooksude Eesti meistrivõistlused. Eesti meistrid selgitati alates U16 vanuseklassist kuni täiskasvanuteni. Võisteldi 4×100 m teatejooksus, 4×100 ja 4×110m tõkketeatejooksus, 4×400m teatejooksus, 3×800m teatejooksus, 4×1500m teatejooksus ning väike-rootsi teatejooksus (100m+200m+300m+400m). Gaia Kooli 7. klassi õpilane Hiie saavutas U16 vanuseklassis kaks Eesti meistritiitlit: distantsidel 4x100m teatejooks ja väike rootsi teatejooks. Õnne, edu ja jõudu Hiiele!


Ratsasport

Laura Randjärv 3. klassist tegi kevadel oma esimese stardi ratsaspordis – tulemuseks puhas rada ja esimene rosett käes. Ühtlasi sooritas ta edukalt ka Rohelise Kaardi eksami, mis on n.ö ratsutajate juhiluba. Eksam koosneb kolmest osast: hobusega on vaja läbida parkuurirada, sõita etteantud skeem ja teha ka teooriaeksam. Õnne, edu ja osavust Laurale!

TULEMAS ON

10. juuni – 31. august – suvine koolivaheaeg
29.-30. august – koolialguse laager Karepal